Trasee Muntii Parang Traseul din Petrosani spre Staţiunea - TopicsExpress

Trasee Muntii Parang Traseul din Petrosani spre Staţiunea Parângul Mic Marcaj: banda rosie Durata: 3.25 ore. PETROŞANI - CABANA RUSU - CABANA PARÂNG Traseul este accesibil şi iarna. Durată: 3-3½ ore. Marcaj: bandă roşie. Oraşul principal al minerilor din Valea Jiului, Petroşani, este şi un puternic centru turistic, ce îşi desfăşoară activitatea pe munţii din vecinătate, atât la est, cât şi la vest de axa Jiului Mare. Panorama impunătoare a Parângului invită la drumeţie atât pe locuitorii Văii Jiului, cât şi pe turiştii veniţi mai de departe. Pentru prima porţiune a traseului turiştii au la dispoziţie 3 variante marcate cu bandă roşie. VARIANTA A Durată: 2-2l/4 ore. Prima din variantele descrise este cea mai lungă, dar şi cea mai comodă (drum de şosea), fiind de altfel socotită ca principală. Şoseaua Petroşani-Maleia-cabana Rusu este carosabilă în întregime şi se ramifică din şoseaua naţională, la restaurantul „Minerul” (stâlp cu indicator de marcaje). La început urcă prin oraş spre est, intrând pe făgaşul văii Maleia. După cca. 2 km şoseaua străbate comuna Maleia, schimbându-şi direcţia de la est către sud. Vom remarca pe stânga o ramificaţie a şoselei, care conduce în comuna Jieţ, situată la est de coama dealului Moluvişu. De la ramificaţie urcăm pe valea Maleii şi traversăm apa pe malul stâng. După o oră de mers întâlnim pe dreapta şoselei un indicator fixat acolo unde varianta B se uneşte cu varianta A (km 4), iar peste 300 m traversăm din nou pe malul drept; în apropiere de marele cot al văii întâlnim ca reper o casă veche chiar lângă şosea (km 6). Traversăm din nou pe malul stâng. Din punctul în care ne aflăm se desprinde din nou poteca variantei B, spre sud-est (dreapta); noi urmăm în continuare firul şoselei (varianta A), în lungul culmilor golaşe ale Dealului Negru (nord), către care traversăm din nou pârâul. Încă 2 km ne mai despart de locul de urcuş: „Podul lui Rusu” (1100 m alt.; 8 km de la Petroşani); ajunşi aici, trecem pentru ultima oară pe stânga văii şi urcăm serpentinele de pe muntele Rusu. În cca. 10 minute ajungem la cabana Rusu (1168 m). De la „Podul lui Rusu” se formează o scurtătură, marcată cu bandă roşie, care urcă direct la stâna Rusu. Această scurtătură se recomandă mai ales acelora care urcă direct la cabana Parâng, fără să se oprească la cabana Rusu. VARIANTA B Durată: 13/4-2 ore. Este de fapt drumul cel mai scurt din centrul oraşului Petroşani spre cabana Rusu, însă obligă turiştii la o orientare mai riguroasă decât în cazul variantei A. Itinerarul începe de la Poştă, pe şoseaua care urcă spre Institutul de mine-Petroşani. Parcurgem 400 m, trecem de o serpentină şi înainte ca şoseaua să intre pe pod spre institut o vom părăsi, urcând la dreapta pe potecă si având în vedere ca direcţia de înaintare să fie spre est. La început străbatem pădurea de pini, apoi o serie de poieniţe. Marcajul apare pe copaci, însă destul de rar. După 10 minute de urcuş ajungem pe culmea dealului Moşie (sub cota 831 m), ieşind din pădure. Traversăm culmea şi coborâm uşor, la dreapta, pe versantul estic. După ce intrăm pe curba de nivel ocolim vârful dealului şi ne apropiem de o şa scurtă. Culmea muntelui formează aici un „S” strâns, pe care îl vom parcurge şi noi. Culmile în lungul cărora mergem sunt golaşe, ajutându-ne la orientarea precisă asupra traseului. În stânga potecii rămâne stâna Slătinioara, iar în dreapta, izvoarele Slătinioarei. Pe valea Slătinioarei, unde vom identifica lesne şi cătunul cu acelaşi nume, urcă şi traseul variantei C. Vom urma în continuare drumul de creastă până dincolo de vf. Slătinioara, unde se adânceşte o curmătură; de aici înainte traseul de creastă aparţine numai variantei C. Noi vom scurta drumul spre cabana Rusu, coborând direct la şoseaua din valea Maleia (cca. 30 m diferenţă de nivel). La indicatorul metalic de lângă şosea traseul variantei B se uneşte pentru cca. 2 km cu cel al variantei A. Depăşind curba mare a văii, imediat după casa veche, pe malul stâng al pârâului, se ramifică la dreapta o mare potecă, scurtătură frecvent folosită spre cabană. Urcăm timp de 10 minute prin defrişare şi sosim din nou pe culmea împădurită, unde se uneşte cu traseul variantei B şi cel al variantei C. Urcăm pe culme spre răsărit, având tot timpul în stânga adâncul văii Maleia, până la cabana Rusu (1168 m), unde ajungem după 20 minute. VARIANTA C Durată: 2 ore. Această variantă este mai rar folosită. Itinerarul începe din cartierul blocurilor noi, din sudul Petroşaniului. Ca reper indicăm stâlpul de marcaj şi pompa de apă aflată la capătul străzii Slătinioara. Urcăm spre cătunul Slătinioara, unde sosim după cca. 30 minute de la plecare. De aici începem urcuşul pe dealul Slătinioara, până pe culme, unde întâlnim traseul variantei B. Din curmătura adâncă, unde varianta B se desprinde din creastă spre valea Maleia, noi vom merge păstrând linia crestei. Traversăm pe culme spre sud-vest şi începem un urcuş prelung pe dealul Chiciora. După o oră de mers trecem de vârful dealului şi coborâm într-o altă şa, la o ramificaţie a drumurilor de căruţă; suntem în punctul numit curmătura Călinii. Lăsăm în dreapta o ramificaţie a drumului, mai întâlnim ceva mai departe (150 m) troiţa Călinii şi apoi începem urcuşul. Pe stânga noastră se formează o vale „scurtă”, valea Călinii, pârâu afluent al Maleii. În continuare, pe creastă, vom trece pe lângă „Râpele Mari” (dreapta) şi după aproape ½ oră de la plecare intersectăm poteca variantei B pentru a doua oară: aceasta urcă din valea Maleia, începând de la casa veche. Până la cabana Rusu potecile variantelor B şi C se desfăşoară pe creastă conform descrierii variantei B. Spre cabana Parâng rămâne o singură potecă principală, marcată cu bandă roşie, pe care o vom urma chiar din faţa cabanei Rusu. Durata urcuşului este de 1-1½ oră. La 150-200 m est de cabană trecem pe lângă stânele Rusu, aflate pe creastă, apoi traversăm în întregime curmătura până la piciorul Parângului Mic. Lângă stâne vom observa, pe stânga, „scurtătura” marcată de la „Podul lui Rusu”. Înainte de urcuş putem să luăm apă chiar din apropierea potecii (dreapta). Urcuşul începe pe muchie, printr-un loc lipsit de vegetaţie în făget. După cca. 10 minute de urcuş poteca părăseşte culmea şi se îndreaptă spre sud-est (dreapta) pe coasta împădurită. Înainte de a ieşi din pădure observăm o bancă pentru odihnă. Poteca se mai menţine pe curba de nivel cam 300 m după care urcă (cca. 180 m diferenţă de nivel). Până în acest punct de urcuş accentuat am ocolit obârşia pârâului Şasă (vest). Urcuşul pe muntele Troiţa, de-a lungul stâlpilor de marcaj, continuă până în dreptul stânii lui Stedie, de unde poteca reintră în pădure, pe curba de nivel (dreapta). Lăsăm astfel plaiul care se întinde spre est până la pârtia de schi „la Troiţă”. Drumul plăcut, prin pădurea de brazi, ne conduce fără prea mare efort până sub cabana Parâng, pe care de altfel o zărim prin rarişte. Intrăm pe ultimele bucle ale potecii, care urcă mai accentuat până pe muchia stâncoasă, unde se află cabana Parâng (1579 m). De la această cabană ne sunt deschise posibilităţile de a urca în inima Munţilor Parâng, către crestele înalte, din care în prim plan răsare vârful Cârja.
Posted on: Sun, 24 Nov 2013 08:45:40 +0000

ef="http://www.topicsexpress.com/كوني-اني-مختلفة-معاك-فكريا-و-سياسيا-topic-10200423440451951">كوني اني مختلفة معاك فكريا و سياسيا
NEW YEAR PROMO! / TEETH BRACES LAST 9 PATIENTS ONLY NA LANG
A friend is someone who knows the song of your heart and can sing